Electronic commerce and its relationship in consumer behavior in the city of Cusco-Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26867/se.2023.v12i1.145

Keywords:

electronic commerce, consumer behavior, electronic platforms, means of payment.

Abstract

The objective of this research was to analyze how electronic commerce is related to consumer behavior in the city of Cusco, 2021. The type of research is quantitative, the design of this research is not experimental - cross-sectional, descriptive; For the data collection, a questionnaire of 33 questions was elaborated where we can appreciate all the dimensions, the population is constituted by the inhabitants of the town of Cusco, which includes the range of 18 to 60 years, who are the potential consumers of online shopping. It is concluded that there is a significant relationship between electronic commerce and the purchasing behavior of the average consumer in the city of Cusco; that is to say, that electronic commerce directly influences the purchasing behavior of the Cusco consumer, as well as the existence of a significant relationship between electronic platforms and the level of purchases, which expresses, in turn, a significant relationship between the means of payment and the purchasing behavior of the studied consumer.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Al-Debei, M., Akroush, M. y Ashouri, M. (2015). Consumer Attitudes towards Online Shopping: The Effects of Trust, Perceived Benefits, and Perceived Web Quality. Journal of Internet Research, 25(5), 707-733. https://doi.org/10.1108/IntR-05-2014-0146

Alvarado, Á. (2018). El desafío del comercio electrónico en la economía del Ecuador. Polo del Conocimiento, 3(1), 67-86. https://doi.org/10.23857/pc.v3i1Mon.681

Astudillo, A. y Barriga, S. (2020). La percepción de la experiencia de compras en el comercio electrónico, desde un enfoque teórico práctico. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6(6), 199-223. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.142

Aya, L. y Ospina, A. (2019). Revisión de literatura sobre psicología de consumidor: Una aplicación a las finanzas y a la economía. Universidad del Bosque. https://repositorio.unbosque.edu.co/handle/20.500.12495/2981

Barrullas, J. (2016). El comportamiento del consumidor y las nuevas tendencias de consumo ante las TIC. http://economia-empresa.blogs.uoc.edu/marqueting/consumidor-y-tendencias-consumo-tic/

Barragán, J. y Reyes, T. (2020). Conocer el comportamiento del consumidor es un punto inicial para el éxito del marketing dentro de la organización. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 169-177. http://www.spentamexico.org/v15-n1/A11.15(1)169-177.pdf

Cabana, L. (2017). El E-Comerce internacional y la decision de compra de los consumidores de la ciudad de Tacna en el año 2016. Universidad Privada de Tacna.

https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/242

Calderón, E. y Abad, G. (2017). Importancia del comercio electrónico en las organizaciones. Observatorio de la Economía Latinoamericana, 18.

https://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2017/comercio-electronico-organizaciones.html

Cámara Peruana de Comercio Electrónico. (2020). Reporte oficial de la industria Ecommerce en Perú. Capece.

https://www.capece.org.pe/wp-content/uploads/2021/03/Observatorio-Ecommerce-Peru-2020-2021.pdf

Chiriguayo, S. (2015). Comercio Electrónico: Importancia de la Seguridad en las transacciones electrónicas, amenazas, soluciones a implementar. Revista Empresarial, ICE-FEE-UCSG.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6419740

Hernández, J. y Robayo, F. (2019). Motivadores de compra en Ecommerce en Medellín. Eafit.

https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/14303

Huamanga, I. y Huamanga, E. (2017). El comercio electrónico y los ingresos de centros de enseñanza dele spañol en la ciudad del Cusco en el periodo, 2014-2015. Universidad Andina del Cusco.

https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/806

López, A. P. (2018). El comercio electrónico y su relación con el comportamiento del consumidor chimbotano Chimbote: 2018. Universdad San Pedro.

https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/2689355

Medina, E. (2019). Comercio electrónico en el Perú. Lima. http://repositorio.uasf.edu.pe/handle/UASF/303

Mercado, K., Pérez, C., Castro, L. y Macías, A. (2019). Estudio Cualitativo sobre el Comportamiento del Consumidor en las Compras en Línea. Información Tecnológica, Vol. 30, N° 1.

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100109

Mieles, J., Albán, A., Valdospin, J. y Vera, D. (2018). E-commerce: un factor fundamental para el desarrollo empresarial en el Ecuador. Revista Científica ECOCIENCIA, 1-17. https://doi.org/10.21855/ecociencia.50.156

Mondragón, M. (2014). Uso de la correlación de Spearman en un estudio de intervención en fisioterapia. Revista Dialet, 98-104.

https://revmovimientocientifico.ibero.edu.co/article/view/mct.08111

Nielsen (2018). Comercio conectado. Copyright.

https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/2/2019/04/connected-commerce-report-spanish.pdf

Rado, D. (2019). Incidencia del comercio electrónico en las empresas familiares del Centro Artesanal Cusco, año 2017. Universidad Nacional de San Antonio Abab del Cusco.

https://repositorio.unsaac.edu.pe/handle/20.500.12918/3881?locale-attribute=en

Sánchez-Alzate, J. y Montoya, R. (2017). La Confianza como Elemento Fundamental en las Compras a través de Canales de Comercio Electrónico: Caso de los Consumidores en Antioquia. Revista Innovar, 27(64) https://doi.org/10.15446/innovar.v27n64.62365

Santos, I. (2019). El comportamiento del consumidor y las nuevas tendencias de consumo ante las TIC. Esic Market Economics and Business Journa, 50(3), 621-642. https://doi.org/10.7200/esicm.164.0503.4

Sequeiros, J. (12 de Octubre de 2016). Estas son las nuevas tendencias de comercio electrónico en Cusco. Correo, pág. 1.

https://diariocorreo.pe/edicion/cusco/estas-son-las-nuevas-tendencias-de-comercio-electronico-en-cusco-704188/

Schiffman, L. y Lazar, L. (2010). Comportamiento del consumidor. Pearson

Solomon, M. (2019) Consumer behavior: Buying, Having, and Being, Global Edition. 13a Ed., Pearson, Toronto, Canadá.

Thaler, R. (2018). Economía del comportamiento: pasado, presente y futuro. Revista de Economía Institucional, 20(38), 9-43. https://doi.org/10.18601/01245996. v20n38.02

Turban, E., King, D., Lee, K. y Ting, L (2015). Electronic Commerce A Managerial and Social Networks Perspective. Springer International Publishing.

https://sabraz.files.wordpress.com/2017/08/e-commerce-turban.pdf

Vazquez, E. (2016). El consumidor en el nuevo milenio. Tucumán.

https://www.researchgate.net/publication/313425357_El_consumidor_en_el_nuevo_milenio

Villafuerte, S. (2020). Las compras On-Line y el Comportamiento del Consumidor de la ciudad de Jipijapa. UNESUM.

http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/2618

Published

2023-04-29

How to Cite

Ojeda Rondan, H. T. ., Yampi Supho, D. M. ., & Vargas Salinas, R. F. (2023). Electronic commerce and its relationship in consumer behavior in the city of Cusco-Peru. Semestre Económico, 12(1). https://doi.org/10.26867/se.2023.v12i1.145

Issue

Section

Original Articles