Determining factors that influence the achievement of the educational level of women in Peru 2022
DOI:
https://doi.org/10.26867/se.2023.v12i2.149Keywords:
Delinquency , delinquency rate, collection management, financial education.Abstract
The main objective of this research study is to examine the determining factors that influence the educational level of women in Peru during the year 2022. For this purpose, the hypothetico-deductive method with a quantitative approach was employed and an ordered logit model was used for the estimation because it has the lowest value of the Akaike and Bayesian information criteria compared to an ordered probit model. The main factors considered were teenage pregnancy, number of children, age at first birth, area of residence, age of women, literacy and mother tongue. The information used comes from secondary sources and was obtained from the 2022 Demographic and Family Health Survey. The results indicate that variables such as age at first child, literacy, area and mother tongue increase the probability of belonging to the highest educational level categories (non-university, university and postgraduate), while teenage pregnancy, age and number of children increase the probability of belonging to the lowest educational level categories (preschool, primary and secondary). All these results are significant at 1 percent significance.
Downloads
Metrics
References
Adelman, M., Trako, I., Faron De Goër, E., & Sallami, M. (2021). Empowering Girls and Enhancing Learning in DR. Determinants of the Basic Education Gender Gap in DRC Supply and Demand Side Factors. https://documents1.worldbank.org/curated/en/733861636744027227/pdf/Determinants-of-the-Basic-Education-Gender-Gap-in-DRC-Supply-and-Demand-Side-Factors.pdf
Alcázar, L. (2008). Asistencia y deserción en escuelas secundarias rurales del Perú. Grupo de Análisis Para El Desarrollo, GRADE, 41–82. http://www.grade.org.pe/wp-content/uploads/analisis-1.pdf
Benavides, M., & Ñopo, H. (2005). Género y Educación en la Educación Primaria Rural: Asistencia, Desempeño y Percepciones de los Padres de Familia. Urbana, 92, 24–77. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Peru/grade/20120828010326/desafios.pdf
Castro, T., & Juárez, F. (1995). La Influencia de la Educación de la Mujer sobre la fecundidad en América Latina: En busca de explicaciones. https://www.researchgate.net/publication/259908350
Cueto, S. (2004). Factores Predictivos del Rendimiento Escolar, Deserción e Ingreso a Educación Secundaria en una Muestra de Estudiantes de Zonas Rurales del Perú. Education Policy Analysis Archives, 12(35). https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/190/316
Garavito, C. (2011). Desigualdad en los ingresos: género y lengua materna. Pontificia Universidad Católica Del Perú. http://files.pucp.edu.pe/departamento/economia/LDE-2011-02-07.pdf
Greene, W. H. (2003). Econometric analysis. Prentice Hall. https://www.researchgate.net/publication/246005834_Econometric_Analysis_Fifth_Edition
Guadalupe, C. (2002). La educación peruana a inicios del nuevo siglo (No. 12). https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/235/116.%20La%20educaci%C3%B3n%20peruana%20a%20inicios%20del%20nuevo%20siglo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Instituto nacional de estadística e informática. (2018). Perú: Encuesta demográfica y de salud familiar-ENDES 2018. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1656/index1.html
Instituto nacional de estadística e informática. (2020a). Perú: Brechas de género 2020; avances hacia la igualdad de mujeres y hombres. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1801/libro.pdf
Instituto nacional de estadística e informática. (2020b). Perú: Indicadores de educación por departamentos, 2009-2019. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1751/libro.pdf
Instituto nacional de estadística e informática. (2021). Perú: Encuesta demográfica y de salud familiar-ENDES 2021. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1838/
Lechuga, J., Ramírez, G., & Guerrero, M. (2018). Educación y género. El largo trayecto de la mujer hacia la modernidad en México. Journal of Economic Literature, 15(43). https://www.scielo.org.mx/pdf/eunam/v15n43/1665-952X-eunam-15-43-110.pdf
Mendoza, W. (2014). Cómo investigan los economistas: Guía para elaborar y desarrollar un proyecto de investigación. https://files.pucp.education/departamento/economia/lde-2014-05.pdf
Mendoza, W., & Subiría, G. (2013). El embarazo adolescente en el Perú: situación actual e implicancias para las políticas públicas. 30(3), 471–479. http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v30n3/a17v30n3.pdf
Ministerio de Educación del Perú (MINEDU). (2018). Política de Atención Educativa para la Población de Ámbitos Rurales. https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/decreto-supremo-que-aprueba-la-politica-de-atencion-educativ-decreto-supremo-n-013-2018-minedu-1723311-1/
Torres, R. M. (2006). Alfabetización y aprendizaje a lo largo de toda la vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 28(1), 25–38. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545365002.pdf
Valenzuela, E. (2020). Familias numerosas, vulnerabilidad y riesgo: propuestas para una política social compensatoria. Centro de Políticas Públicas UC. https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content/uploads/2020/04/Paper-121F.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Edson Efrain Sarmiento Quispe, Ernesto Carlos Narciso Quispe Huayta, Lisbeth Whitney Calli Vilca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.